הסתיימה המכירה לאירוע זה
 
 
 

אירוע: מילים כמו חול: התגלגלותן של מסעדות הפועלים בישראל

מקום: אסיף - מרכז לתרבות אוכל בישראל, תל אביב-יפו

מועד: 16/06/2023 שעה: 12:00

סוג אירוע: ישיבה לא מסומנים

מילים כמו חול: התגלגלותן של מסעדות הפועלים בישראל

אסיף - מרכז לתרבות אוכל בישראל, תל אביב-יפו 16/06/2023 בשעה 12:00

סוג אירוע

ישיבה לא מסומנים

מחיר בקופות

20 ₪

מחיר באתר החל מ-

20 ₪

 
 

מילים כמו חול: התגלגלותן של מסעדות הפועלים בישראל

מהי מסעדת פועלים בישראל? האם עדיין קיימות מסעדות כאלה היום או שמדובר ברעיון שעבר רומנטיזציה? ואולי המושג משמש פשוט כמכבסת מילים מאחוריו מסתתרת גזענות? השיח יעסוק בייצוגים של מסעדות הפועלים בספרות ובעיתונות הישראלית, כפי שזיהינו בתהליך המחקר והיצירה של התערוכה המוצגת כעת באסיף, "בית הרחק מהבית הרחק מהבית: מחווה למסעדות פועלים". את השיח ינחה יובל סער, עורך ומייסד מגזין העיצוב והאמנות המקוון פורטפוליו, וישתתפו בו ליאורה רוזין, מאוצרות התערוכה; העיתונאית נטע הלפרין; העיתונאי עפרי אילני; ועיתונאית האוכל הילה אלפרט.

"הגורם העיקרי לדלות הקולינרית היא הגזענות של המדינה היהודית", שטח את משנתו, העיתונאי עופרי אלוני בכתבה שפורסמה בחודש שעבר ב"הארץ", ("מטבח ישראלי? בואו נודה בזה: המסעדות כאן מביכות", הארץ, 25 באפריל 2023). "היהודים", הוא ממשיך וכותב, "לא מצטיינים במסורת קולינרית. כי ביסודו של דבר, מהם מטבחי העדות? גרסאות מדוללות של המטבח המקומי שבו שוכנת העדה, מוכפפות לחוקי הכשרות."

באותו הזמן פורסמה באתר אסיף כחלק מהתערוכה "בית הרחק מהבית הרחק מהבית" העוסקת במסעדות הפועלים בישראל, כתבתה של הילה אלפרט החוזרת אל הימים בהם העולים שהגיעו בעיקר מארצות ערב מילאו את שוק מחנה יהודה בסירים, ריחות ומטעמים שבישלו בעצמם עבור עצמם והפכו אותו למסעדת פועלים אחת גדולה ורב-גונית, שהשפעתה על המטבח המקומי, היא טוענת, ניכרת עד היום. במאמר אחר שהתפרסם באתר אסיף, העיתונאית נטע הלפרין בחנה כיצד התעצב מיתוס מסעדות הפועלים בספרות העברית וכיצד הוא משקף תמורות עדתיות בחברה הישראלית.

בשיח הגלריה בהנחייתו של יובל סער ובהשתתפותם של אלפרט, אלוני, הלפרין וליאורה רוזין, אחת מאוצרות התערוכה, נתעמק באופן בו נכתב ומדובר על אוכל ועל מסעדות פועלים במרוצת השנים בשפה העברית; נדון באופנים בהם מיוצגות מסעדות הפועלים בטקסטים בעבר ובהווה; וננסה לבחון את הייצוג הזה ואת אמינותו בין קלישאה למציאות.

בין השעות 10:00-11:30 יתקיים סיור מודרך בחללים השונים של מרכז אסיף – הספרייה, התערוכה והחווה הלימודית על הגג. לחצו כאן לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים לסיור (שימו לב, רכישת הכרטיסים לסיור הינה בנפרד לרכישת הכרטיסים לשיח הגלריה).  

הנחייה:
יובל סער
מייסד והעורך הראשי של מגזין פורטפוליו. היזם והאוצר הראשי של שבוע האיור של תל אביב; אוצר ראשי שותף של הביאנלה לאומנויות ועיצוב של תל אביב 2020; בעבר ראש מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל (2015-2018), כתב העיצוב של עיתון הארץ (2008-2014).

בהשתתפות:
ליאורה רוזין
מעצבת וחוקרת עיצוב המתמחה בתחום המזון. מרצה בתואר הראשון בעיצוב תעשייתי ובתכנית התואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל ובעלת סטודיו עצמאי.

נטע הלפרין
התחילה את דרכה כעיתונאית בה-"העיר" ו-"עכבר העיר", וכתבה על סביבה, תרבות וספרות. במקביל, לימדה פילוסופייה וחקר ערים בבית הספר למחוננים "רון ורדי". למדה קולנוע ופילוסופיה לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב,, ותואר שני בספרות, גם הוא באוניברסיטה.  כיום כותבת במדור משפחה ב-"הארץ", לצד כתבות תרבות וביקורות ספרות. מתגוררת בתל אביב.

הילה אלפרט
צמחה מתוך תמהיל של מסורות קולינריות, והעיסוק שלה באוכל מתהלך בתוכן ובתרבויות מהן באו. נע על ציר הזמן, בנסיון להתבשל בשורשם של הדברים. אלפרט היא אחת מהדמויות הבולטות בתחום הקולינריה בישראל. היא כותבת, יוצרת אוכל, עיתונאית, מרצה, מגישת טלוויזיה, מחברת ספרי אוכל ומדריכי מסעדות, יועצת למסעדות ולתעשיית האוכל.

עפרי אילני
ד"ר עפרי אילני הוא עיתונאי והיסטוריון, עורך מגזין "הזמן הזה" במכון ון ליר. כותב את הטור "תחת השמש בעיתון הארץ", ומחבר הספר "אנחנו אנשים חדשים" (בבל). לאחרונה פרסם את המאמר ״׳מטבח ישראלי׳? בואו נודה בזה: המסעדות כאן מביכות״ בעיתון הארץ.



הערות

 

* מיקום: אסיף - המרכז לתרבות אוכל בישראל, לילנבלום 28, קומה 4, תל אביב-יפו

לשאלות בנושאים טכניים

רכישה,כירטוס ותקלות באתר

GoShow LTD

טלפון:

*6119

 

פקס:

03-6440730

 

ליצירת קשר:

 
 
 
 

נגישות

 
הגדרות נגישות לא הוגדרו לאירוע הזה.
 
 

אירועים נוספים של אסיף - מרכז לתרבות אוכל בישראל

 

תגובות

 
 
נגישות

פרטי ההתקשרות עם ממונה הנגישות של האתר:
טלפון: *6119
צ׳אט באתר
דוא״ל: [email protected]
ימים א׳-ה׳ בין השעות 10:00-16:00
יום ו׳ בין השעות 10:00-13:00