הסתיימה המכירה לאירוע זה
 
 
 

אירוע: קונצרט רביעיות - רביעיית כרמל (כולל רביעיות של קומפניץ, ובן-חיים)

מקום: המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר-אילן, רמת גן

מועד: 09/06/2022 שעה: 18:30

סוג אירוע: ישיבה לא מסומנים

קונצרט רביעיות - רביעיית כרמל (כולל רביעיות של קומפניץ, ובן-חיים)

המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר-אילן, רמת גן 09/06/2022 בשעה 18:30

סוג אירוע

ישיבה לא מסומנים

מחיר בקופות

35 ₪

מחיר באתר החל מ-

35 ₪

 
 

קונצרט רביעיות - רביעיית כרמל (כולל רביעיות של קומפניץ, ובן-חיים)

הרצאה וקונצרט - רביעיות כלי קשת שנכתבו בארץ

מרצה – אלון שב
קונצרט בביצוע רביעיית כרמל

התכנית העוקבת אחר תמורות בהבניית זהות ישראלית-יהודית כפי שהיא ברביעיות כלי קשת שנכתבו בארץ. רביעיית כלי הקשת של קומפנייץ, בן העלייה הרביעית, משקפת זהות יהודית שרשית, שיונקת את מקורות השראתה ממוזיקה חסידית.
רביעייה זו הוקלטה, אך התווים שלה אבדו. המוזיקולוג אלון שב, שיחזר את התווים ואיפשר את הביצוע המחודש של הרביעייה.
הרביעייה של פאול בן-חיים ראה את גישושיו הראשונים של בן-חיים אחר סגנון ארצישראלי שורשי, שיתגבש ברבות הימים לכדי הסגנון הים-תיכוני. הרביעייה של נועם שריף, הנעה בחפשיות בין מחוות לבאך, לביטלז ולמוזיקה אוריינטלית, מבטאת זהות קוסמופוליטית שמשקפת את הרוח של היהדות החילונית בארץ לקראת סוף המילניום.

בקונצרט

1. גריגורי קומפנייץ (1881-1959), רביעיית כלי קשת מס' 1 על נושאים עבריים (1924)

א. סיפורי הרבה

ב. שיר ערש

ג. החתונה

2. פאול בן חיים (1897-1984), רביעיית כלי קשת מס' 1 אופ. 21 (1937)

Con moto serenoMolto vivaceLarge e molto sostenutoRondo-Finale: Allegro commodo

3. נועם שריף (1935-2018), רביעיית כלי קשת מס' 2 "רביעיית רוזנדורף" (1996)

 

על הרביעייה של קמפניץ – אלון שב
גריגורי קומפנייץ (Григорий Исаакович Компанеец) (1881-1959)  גדל ברוסטוב-על-הדון, ואת השכלתו המוסיקלית רכש הן כילד משירה במקהלת בית-הכנסת (תחת החזן אליעזר גרוביץ) והן מלימודים פורמליים בקונסרבטוריונים בסנט פטרסבורג ובמילאנו. הוא הצטרף כמנהל מוסיקלי לתיאטרון "הבימה" ואיתו גם סייר באירופה ועלה ארצה באמצע שנות ה-20. יחד עם אשתו, שחקנית "הבימה" נחמה ויניאר, עזב בחזרה לברה"מ בראשית שנות ה-30. למרות שבילה אך שנים ספורות בפלשתינה-א"י, הוא היה דמות מפתח בחיים המוסיקליים ביישוב, ופעל ללא לאות כמלחין, כמנצח, וכיוזם גופי ביצוע.
טרם עלותו ארצה, פעל קומפנייץ במסגרת "החברה למוסיקה יהודית" בסנט פטרסבורג, והקו הסגנוני של מלחיני אסכולה זו השפיע עליו באופן ישיר. כמו אנגל, קריין וגנסין, אימץ קומפנייץ גישה דומה לזו של רימסקי-קורסקוב, אשר ינק משורשי המוסיקה העממית הרוסית. קומפנייץ וחבריו ביקשו לשאוב השראה ליצירתו מאוצר המוסיקה העממית היהודית. גישה זו, הגם שהיתה משמעותית מאד בראשית המאה, עמדה בניגוד לגישה ה"ים-תיכונית" שאומצה על-ידי המלחינים יוצאי-מרכז אירופה שעלו ארצה בשנות ה-30. במבט לאחור, נראה כי השילוב שהציעו מלחינים "ים-תיכוניים" כמו בן-חיים ובוסקוביץ', של טכניקת הלחנה מערבית ושל רעיונות מן המוסיקה המזרחית, דחק לשוליים (הישראליים) מלחינים בסגנון "יהודי" מובהק כמו אנגל או סטוצ'בסקי. מקומו של קומפנייץ כמלחין "ישראלי", גם אם לתקופה קצרה, נשכח. הקמתה של "התזמורת הסימפונית הארץ ישראלית" גימדה את ההישג שלו בהקמת תזמורת קאמרית בתל-אביב עוד ב-1928.

את רביעיית המיתרים הראשונה שלו, "רביעייה עברית", הוא החל לכתוב ב-1924 (מעט לפני עלותו לארץ) אך נראה שאת צורתה הסופית (התלת-פרקית) היא קיבלה רק בארץ. היא בוצעה מספר פעמים עד ראשית שנות ה-50, בין השאר על-ידי רביעיית המיתרים ע"ש יואל אנגל, שאת הקמתה יזם קומפנייץ בעצמו. היצירה מבוססת על מנגינות עם יהודיות מזרח-אירופיות: הפרק הראשון מבוסס על ניגון חב"ד "אבינו מלכנו" של האדמו"ר הזקן, הפרק השני מבוסס על השיר "אוּנְזעֶר רֶבֶּיניוּ", ובראשית הפרק השלישי נשמע ניגון "דבקות", גם הוא של חסידות חב"ד. על-סמך תוכניות קונצרטים וביקורות בעיתון, ניתן לשחזר את שמות הפרקים - "סיפורי הרבי", "שיר ערש", ולאחר קדנצה קצרה של הכינור הראשון חותם את היצירה הפרק "חתונה".

תווי היצירה לא שרדו באף ספרייה בארץ, לא אצל משפחות הנגנים שביצעו אותה, וגם לא בארכיונים ברוסיה. התווים שועתקו על-ידי אלון שב בהתבסס על הקלטה היסטורית של רביעיית גרינשלג-בור (בארכיון הצליל הלאומי). השבתה של היצירה אל הבמה מאפשרת הערכה מחודשת את היסוד היהודי-מזרח-אירופי שהיה מרכזי במוסיקה הישראלית טרם התגבשות האידיאל ה"ים-תיכוני".

 

 

* קוד הטבה עבור סטודנטים וסגל בר אילן

הערות

 

* מתקיים במחלקה למוזיקה בניין 1005 - כניסה דרך שער 20 עד 18:00 ולאחר מכן דרך שער 15

צפו בוידאו

לשאלות בנושאים טכניים

רכישה,כירטוס ותקלות באתר

GoShow LTD

טלפון:

*6119

 

פקס:

03-6440730

 

ליצירת קשר:

 
 
 
 

נגישות

 
הגדרות נגישות לא הוגדרו לאירוע הזה.
 
 

אירועים נוספים של אוצר תרבות

 

תגובות

 
 
נגישות

פרטי ההתקשרות עם ממונה הנגישות של האתר:
טלפון: *6119
צ׳אט באתר
דוא״ל: [email protected]
ימים א׳-ה׳ בין השעות 10:00-16:00
יום ו׳ בין השעות 10:00-13:00